Crysis
Vyzkoušel jsem demo pokračování FarCrystahování
V sobotu 27-X vyšlo singlový demo hry Crysis, kterou pro EA dělají Crytek, autoři Far Cry. Práva na jméno FarCry maj totiž Ubisoft, který vyvíjej svoje vlastní pokračování s překvapivym názvem FarCry2.
Už od počátku byl k mání lokální českej mirror na Tiscali Games, ale obrovskej zájem o demo jim málem shodil servery, takže jsem se stahováním skoro dvougigovýho instalátoru radši počkal do půlky tejdne.
instalace
Nevim, proč jsou poslední dobou instalátory herních dem a podobnejch věcí čim dál tim víc dementní. Spuštěním se začne bez jakýhokoli varování cosi rozbalovat kam se mu zamane, třeba do C:\Temp\ a vůbec se neobtěžuje zjistit si, jestli tam je dost místa. Naštěstí se ten rozbalátor netajil tim, že to je vlastne jen samorobalovací RAR, takže jsem ho prohnal přes 7zip a rozbalil kam jsem chtěl já a ne nějakej Jouda Nemehlo.
Samotnej instalátor už vypadal normálně - přečíst a odsouhlasit EULA, samozřejmě vybrat Expert instalaci, aby se to zas nesnažilo bejt chytřejší než uživatel, vybrat umístění kam demo nainstalovat a ... průser, další známka demence tvůrce instalátoru - proč mu vadí v cestě naprosto regulérní podržítko? Nechápu...
hraní
Boj s demencí instalátoru jsem vyhrál a už mi nic nebránilo spuštění hry. Po přehrání snad pěti animaček kdo že se na tom všechno podílel (nebo si aspoň zaplatil reklamu) jsem nastavil ovládání (nehraju na WSAD ale na RFDG) a grafiku. Samozřejmě všechno na Low a rozlišení 800×600, jsem na spodní hranici minimálních nároků.
Úvodní in-game animačka v letadle potěšila svojí plynulostí, sice kvalita grafiky nic moc, ale zato rozpohybování vojáků je excelentní, žádný strojový mátohy, ale lidsky se hejbající modely s přirozenou dynamikou pohybů.
Po dopadu na zem (resp. do vody) jsem konečně převzal ovládání. Hraní se moc neliší od FarCry, stále to je koridorová střílečka s iluzí volnosti pohybu. Vidíte sice na všechny strany do dálky, ostrov je pěkně velkej, ale hráči je dovolena jen malá odchylka od předem naplánovaný cesty, buďto ho omezuje voda, nebo strmej sráz, kterej prostě nevyšplhá.
Na mapě se neustále zobrazuje lokace primárního úkolu a na HUDu je vidět šipka spěrující k němu. V demu byly snad dva sekundární úkoly. První celkem zásadní - zničit rušičku signálu, která znemožňovala určení pozice úkolů. Byla ale přímo na předplánovaný cestě k primárnímu úkolu, takže deaktivace byla samozřejmostí.
druhej sekundární úkol spočíval ve zplundrování velitelskýho stanoviště. To se nacházelo na poloostrově, kterej je bokem od cesty k primárnímu úkolu, takže je na hráči, jestli ho splní. Zajímalo by mne, jestli má odhalení totožnosti nějakýho nepřátelskýho papaláše (výsledek infiltrace velitelství) v pozdějším vývoji hry nějakej význam, ale celkem o tom pochybuju...
Engine vypadá jako značně vylepšenej FarCry. Kvůli nízkýmu nastavení kvality jsem si ale užíval rozmázlejch textur v dáli, až hodně blízko doskakujících objektů (hlavně kamenů) apod. O kácení palem nebo jejich štípání kulometem na metrový polena jsem ale ochuzenej nebyl.
Díky speciálnímu obleku je hráč skoro nesmrtelnej, jeho mód "Maximum Armour" zmírní veškerý poškození od nepřátel, navíc se zdraví po chvíli klidu zase obnoví na maximum (hrál jsem na střední obtížnost). Další režimy obleku jsou "Maximum Strength", kterej jsem využil jen pro přeskakování vysokejch překážek, "Cloak", kterej má strašně krátký trvání, takže stačí akorát tak na přeběhnutí cesty, a "Maximum Speed", který mi v demu přišlo nevyužitelný (radši zlikviduju nepřítele z dálky z krytu puškou, než k němu nabíhat a prát se s nim).
Ještě bych zmínil zbraně a jejich modifikace. Modely vypadaj jako reálný zbraně, ale mají vymyšlený názvy. Základní výbavou jsou pěsti, pistole (do každý ruky jedna) a útočná puška, od padlejch nepřátel se získá jiná puška, brokovnice a granáty. Flinty a pistole se dají vylepšit o tlumiče, baterky nebo lejzrový ukazovátko, kolimátor je taky lepší volba než klasická muška a hledí.
Veškerej arzenál mi ale přišel málo účinnej, nepřátelé potřebojou dost dlouhou dávku z pušky nebo několik přímejch ran z brokovnice, než padnou k zemi. Jejich AI nevybočuje z normálu, krejou se za překážkama, házej granáty, ale na druhou stranu zas pálej jak diví do stěny (nejspíš neprůstřelný, nezraňovalo mě to), za kterou jsem schovanej.
hodnocení
Celkově to na mne působí jako FarCry na namakanym engine s několika vylepšeníma (speciální oblek, modifikace zbraní). Rozhodně to vyžaduje pořádně silnej stroj, aby si člověk vychutnal tu grafickou nádheru v rozumný kvalitě. Čeho se ale bojim nejvíc je to, jeslti nebudou postupem času ve hře stejně otravný nepřátelé jako ve FarCry, který vydrželi snad celej zásobník z útočný pušky, ale mě zabíjeli dvěma ranama z blízka...
02.11.2007 14:56